Tärkeää tietoa liittyen koronavirukseen

Seuraavan sukupolven Ford Ranger

25.11.2021

älykkäämpi, suorituskykyisempi ja entistä monipuolisempi

24.11.2021 – Ford julkisti tänään seuraavan sukupolven Rangerin, joka on kaikkien aikojen älykkäin, monipuolisin ja suorituskykyisin Ranger-malli ja entistäkin kiinnostavampi kumppani sekä työhön että vapaa-aikaan.

Ford hyödynsi uuden Rangerin suunnittelussa asiantuntemustaan ja pitkää kokemustaan avolava-autoista sekä ymmärrystään asiakkaiden tarpeista ja teki yhteistyötä asiakkaiden kanssa maailmanlaajuisesti luodakseen sellaisen ajoneuvon ja omistamisen kokemuksen, johon seuraavan sukupolven Rangerin omistajat voivat luottaa työssään ja vapaa-ajallaan.

“Ranger on ollut aina pienyritysten, maanviljelijöiden, perheiden, viranomaisten ja monien muiden asiakkaidemme luotettu kumppani yli 180 maassa ympäri maailmaa. Uuden Rangerin myötä tarjoamme asiakkaiden rakastaman tuotteen lisäksi myös omistamisen kokemuksen, joka auttaa meitä vahvojen ja kestävien asiakassuhteiden luomisessa”, sanoo Jim Farley, President and CEO, Ford Motor Company

Seuraavan sukupolven Rangerin asiakastilaukset käynnistyvät Euroopassa vuoden 2022 lopulla ja ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille vuoden 2023 aikana. Nykyinen Ranger on Euroopan myydyin avolava-auto. Euroopassa on tänä vuonna myyty tammi-syyskuun aikana 45 539 Rangeria markkinaosuuden ollessa 39,9 prosenttia, mikä on kaikkien aikojen myyntiennätys vastaavalla ajanjaksolla. 2


Ranger-elämäntapa

“Olemme todellakin pakanneet seuraavan sukupolven Rangeriin paljon hyödyllisiä ominaisuuksia innostaaksemme auton omistajia tekemään vielä enemmän sitä, mistä he pitävät”, sanoo Gary Boes, Enterprise Product Line Management director, Global Trucks. “Haluamme, että asiakkaidemme kokemus autosta mahdollistaa ja tukee heidän tapaansa työskennellä ja viettää aktiivista vapaa-aikaa.”

Ford kutsuu tätä ajattelutapaa Ranger-elämäntavaksi – “Living the Ranger Life”. Jokainen seuraavan sukupolven Rangerin luomiseen osallistunut suunnittelija ja insinööri jakaa tämän tavan ajatella.

Seuraavan sukupolven Rangerin kehitysprojektia johti Fordin Australian tuotekehityskeskus, jonka kansainväliseen tiimiin kuuluu suunnittelijoita ja insinöörejä useista eri maista. Tiimin tehtävänä oli sekä hyödyntää Fordin viimeisintä teknologiaa, suorituskykyä ja turvallisuutta että suunnitella ja testata uusi Ranger Fordin tiukimpien standardien mukaisesti.

“Tiimillämme oli yksi tavoite – tehdä tästä Rangerista vahvin ja suorituskykyisin, jonka olemme koskaan suunnitelleet”, sanoo Graham Pearson, Ranger Vehicle Program Director. “He suorittivat Rangerille yhden kautta aikojen kattavimmista maailmanlaajuisista testiohjelmistamme ja lopettivat vasta oltuaan varmoja tavoitteen saavuttamisesta.”


Uusi ulkonäkö, uusia ominaisuuksia

Asiakkaiden panos oli avainasemassa seuraavan sukupolven Rangerin karskia uutta ilmettä kehitettäessä. Ford vietti paljon aikaa Ranger-omistajien kanssa ympäri maailmaa, suoritti yli 5000 haastattelua ja järjesti asiakkaille kymmeniä työpajoja ymmärtääkseen, miten asiakkaat käyttävät autojaan sekä mitä he haluavat ja odottavat uudelta Rangerilta.


Visuaalisesti seuravan sukupolven Ranger on rohkea ja itsevarma, ja sen muotoilussa näkyy Fordin globaali avolava-autojen DNA. Muotoiluyksityiskohtiin kuuluvat uusi etusäleikkö ja tunnusomaiset C-muotoiset ajovalot. Ford Rangerissa on ensimmäistä kertaa matrix-LED -ajovalot, ja takavalot ovat sopusoinnussa keulan yksityiskohtien kanssa. Rangerin sisätilat ovat henkilöautomaiset ja niissä on käytetty korkealaatuisia pehmeäpintaisia materiaaleja. Lisäksi autossa on keskelle sijoitettu pystysuuntainen kosketusnäyttö ja Fordin SYNC™ 4 -tietoviihdejärjestelmä.3

“Asiakkaat kertoivat meille, että Rangerin on näytettävä kovalta ja sen on herätettävä luottamusta”, toteaa Max Tran, Chief Designer for Ranger. “Heillä oli hyvin selkeä mielipide siitä, miltä Rangerin pitää näyttää ja tuntua.”

Uuden korirakenteen alla on päivitetty alusta, jonka akseliväli on 50 mm ja raidelevys 50 mm suurempi kuin edeltävässä Rangerissa. Hydroforming-menetelmällä muotoillun keularakenteen ansiosta moottoritilassa on enemmän tilaa V6-moottorille ja se mahdollistaa myös muiden käyttövoimatekniikoiden käytön tulevaisuudessa. Keularakenne on myös avoimempi, minkä ansiosta jäähdyttimeen pääsee enemmän ilmaa. Tämä auttaa pitämään käyttölämpötilan alhaisena hinattaessa ja kuljetettaessa raskaita kuormia.


Uusia voimansiirtovaihtoehtoja

Asiakkaat halusivat moottorivaihtoehdon, jossa on enemmän tehoa ja vääntöä raskaiden kuormien hinaamiseen ja haastaviin off-road-olosuhteisiin, joten tiimi kehitti Rangerille Fordin 3.0 V6 turbodieselmoottorin. Kaikkiaan Rangeriin on saatavana kolme turbodieselmoottoria lanseerauksen yhteydessä. 1

“3.0 litran V6 turbodiesel todella vastaa tarpeisiin”, sanoo Pritika Maharaj, Ranger Program Manager. “Kun ajat Rangerilla, jossa on V6 turbodiesel, tuntuu kuin ajaisit paljon isommalla autolla. Ja autossa on loputtomasti asiakkaidemme toivomaa tehoa ja vääntöä.”

Seuraavan sukupolven Rangeriin on saatavana myös valikoima hyväksi havaittuja 2.0 litran nelisylinterisiä Single-Turbo- ja Bi-Turbo -rividieselmoottoreita. Single-Turbo -moottoriin on saatavana kaksi eri tehoversiota ja se tarjoaa yrittäjille ja yrityksille tärkeää tehoa, vääntöä ja polttoainetaloudellisuutta. 1 Bi-Turbo-moottori on hienostuneempi ja suorituskykyisempi vaihtoehto asiakkaille, jotka tarvitsevat enemmän tehoa säilyttäen kuitenkin polttoainetaloudellisuuden. 1


Parempi ajettavuus ja käsiteltävyys

Kehittäessään Rangerin ajo-ominaisuuksia ja käsiteltävyyttä insinöörit keskittyivät ominaisuuksiin, joita avolava-auton omistajat odottavat käyttäessään autoa työssä ja vapaa-ajalla.

“Meillä on paljon erilaisia asiakkaita”, Pearson sanoo. “Toisaalla saattaa olla pieniä yrityksiä ja yrittäjiä, jotka tarvitsevat auton työkäyttöön. He haluavat perinteisen takavetomallin, jossa on single cab -ohjaamo ja iso lava tavaroiden kuljetukseen. Toisessa päässä ovat sitten off-road-kuskit, jotka pistävät Rangerin äärirajoille kilpailuissa kuten Dakar-ralli. Seuraavan sukupolven Ranger täyttää näiden molempien asiakkaiden tarpeet – ja kaikkien tältä väliltä.”

Mallin etupyöriä siirrettiin 50 mm eteenpäin paremman lähestymiskulman saavuttamiseksi ja takana olevaa moottoria paremman off-road-nivelen saamiseksi. Kumpikin parantaa maastoajokokemusta. Lisäksi takajousituksen iskunvaimentimet siirrettiin rungon ulkopuolelle, jotta autolla on parempi ajaa niin tiellä kuin maastossa kaikissa tilanteissa, olipa kyydissä tavaroita tai matkustajia.

“Seuraavan sukupolven Ranger tarjoaa parhaat puolet kaikkeen käyttöön – tätä voisi ajatella vaikka Built Ford Tough Plus-ominaisuutena. Malli tarjoaa Fordin avolava-autoille ominaista suorituskykyä, kovuutta ja kestävyyttä yhdistettynä mukavuuteen ja henkilöautomaiseen ajettavuuteen, josta Ranger on tunnettu”, Pearson toteaa.

Rangeriin on valittavissa kaksi eri nelivetojärjestelmää – sähköinen ’shift-on-the-fly’ -järjestelmä tai edistyksellinen uusi pysyvästi nelivetoinen järjestelmä, jonka ’set-and-forget’ -tila on suunniteltu toimimaan siellä, missä asiakkaat sitä tarvitsevat. Jos autoa on tarpeen hinata maastossa, se onnistuu helposti kahden etupuskuriin asennetun hinauskoukun ansiosta



Asiakkaat halusivat monikäyttöisen ja nykyaikaisen ohjaamon, joka soveltuu sekä työhön että vapaa-ajan käyttöön ja tarjoaa älykkäitä liitettävyysominaisuuksia sekä enemmän mukavuutta ja säilytysmahdollisuuksia kuin koskaan aikaisemmin.

“Tiedämme, että asiakkaamme haluavat älykkäät, toimivat ja mukavat sisätilat. Niinpä ryhdyimme suunnittelemaan Rangeriin korkeatasoista integroitua tekniikka, älykkäitä ja toiminnallisia säilytystiloja ja visuaalisia yksityiskohtia, jotta ohjaamo tuntuu mukavalta ja tilavalta”, Tran sanoo.

Rangerin liitettävyysominaisuuksien sydän on suuri 10,1 tuuman tai 12 tuuman kosketusnäyttö keskellä kojelautaa. Kosketusnäyttö täydentää täysin digitaalista mittaristoa ja siinä on Fordin uusin SYNCTM4 -tietoviihdejärjestelmä, jossa on valmiina äänikomennot sekä viihde- ja tietojärjestelmät. Lisäksi autossa on tehdasasenteinen FordPass Connect -modeemi, 4 joka mahdollistaa yhteyden muodostamisen tien päällä yhdistettynä FordPassTM -sovellukseen.5 FordPass parantaa käyttökokemusta erilaisilla sovelluksen kautta käytettävillä toiminnoilla, kuten etäkäynnistys, 6 ajoneuvon tila sekä ovien avaus ja lukitus etänä.

Monet perinteiset ajotilan säätimet on siirretty kojelaudasta ja keskikonsolista omalle näytölleen SYNCTM-järjestelmään. Yhden napin painalluksella on mahdollista siirtyä näytölle, jossa on kaikki off-road ja ajotilavalinnat ja jossa voi myös tarkkailla voimansiirtoa, ohjauskulmaa, auton kallistusta ja kallistuskulmia sekä muita säätöjä.

Näyttö on myös yhdistetty 360 asteen kameraan, 7 minkä ansiosta pysäköinti on helppoa ahtaissa paikoissa ja maaston tarkkaileminen helpompaa vaikeakulkuisissa maastoissa. Lisäksi Rangerin uutta vyöhykevalaistusta voi ohjata kosketusnäytön tai FordPass-sovelluksen kautta, mikä helpottaa työskentelyä, leiriytymistä tai muuta pimeään aikaan tapahtuvaa toimintaa. Rangerin teknologioissa on huomioitu myös tulevaisuuden tarpeet, joten se voi ottaa vastaan langattomia Ford Power Up -ohjelmistopäivityksiä integroidun FordPass Connect -modeemin ansiosta.

Uudessa Rangerissa on älykkäitä säilytysratkaisuja ja hyödyllisiä ominaisuuksia, muun muassa paikka älypuhelimelle ja sen langattomaan lataamiseen (jos puhelin on yhteensopiva) 8 ja iso lokero keskikonsolissa tavaroiden säilyttämiseen. Lisäksi vahvoissa ovitaskuissa voi säilyttää painavampia tavaroita, ja leveä kojelauta kätkee sisäänsä hansikaslokeron yläpuolella sijaitsevan säilytyslokeron. Myös takaistuinten alla ja takana on säilytystilaa.


Käytännöllisiä ratkaisuja

“Asiakkaitamme  tavatessamme huomasimme, miten he kiipesivät lavalle”, sanoo Anthony Hall, Ranger Vehicle Engineering Manager. “Osa asiakkaista kiipesi ensin renkaan päälle ja siitä lavan reunan ylitse, osa nousi lavalle kiipeämällä ensin avoimen takaluukun päälle.”

Tämä havainto toimi inspiraationa, kun seuraavan sukupolven Rangeriin luotiin integroitu sivuaskelma takarenkaiden taakse. Askelma mahdollistaa vakaamman ja turvallisemman tavan kiivetä lavalle. Rangerin lavalla on myös ratkaisuja, joiden ansiosta erikokoisia tavaroita voi kuljettaa turvallisesti.

“Autoa levennettiin 50 millimetrillä, mikä ei ehkä tunnu paljolta. Sillä on kuitenkin valtava vaikutus erityisesti lavan tilavuuteen ja sen ansiosta autoon on mahdollista lastata vaakatasoon esimerkiksi vanerilevyjä tai täysikokoinen kuormalava”, Hall jatkaa. 9

Muita harkittuja, asiakaskeskeisiä yksityiskohtia ovat uusi, vahva muovivalettu lavakaukalo, joka suojaa sekä lavaa naarmuuntumiselta että omistajan polvia, kun enää ei ole tarpeen polvistua teräspinnalle. Rangerissa on myös enemmän kiinnityspisteitä kuorman kiinnittämiseen kätevästi. Kestävät ja joustavat kuormatilan suojukset lavan sivuilla ja takaluukun yli kätkevät taakseen rakenteelliset kiinnityskohdat lavakatteelle ja muille jälkiasennettaville tarvikkeille.

Lisäksi Rangerissa on uusi kuormanhallintajärjestelmä, johon kuuluu jakajat erikokoisten esineiden – kuten puutavara tai työkalulaatikot – pitämiseksi paikoillaan. Lavalle on mahdollista myös luoda pienempiä osioita tavaroille, joita muuten pitäisi kuljettaa ohjaamossa. Tämän mahdollistavat vahvat jousikuormitetut kiinnikkeet, jotka kiinnitetään lavan molemmilla sivuilla oleviin kiinni pultattuihin kiskoihin. 


Takaluukkuun on integroitu viivain ja kiinnitystaskut rakennusmateriaalien mittaamiseen, paikoillaan pitämiseen ja leikkaamiseen, joten se voi toimia myös liikkuvana työpenkkinä.


Ohjaamon SYNCTM-näytön kautta ohjattava vyöhykevalaistus tarjoaa 360 asteen valaistuksen auton ympärille. Lavavalaistus on sijoitettu vasemman ja oikean lavakaaren alle, ja se tarjoaa runsaasti valoa työskentelyyn hämärässä tai tavaroiden etsimiseen pimeällä.


Yksilöllisyyttä tarvikkeilla

Eurooppalaisilla asiakkailla on mahdollisuus räätälöidä seuraavan sukupolven Ranger heti lanseerauksesta lähtien yli 150 tehdasasenteisen tarvikkeen avulla itselleen sopivaksi niin työhön, kaupunkiajoon kuin vapaa-ajan käyttöön. Näihin tarvikkeisiin kuuluvat muun muassa yhteistyössä globaalin off-road-ikonin, ARB 4x4 Accessoriesin kanssa kehitetyt tuotteet.

Seuraavan sukupolven Ranger valmistetaan Fordin tehtailla Thaimaassa ja Etelä-Afrikassa. Tuotanto käynnistyy vuonna 2022. Suomessa uusi Ford Ranger esitellään vuonna 2023.

Ota yhteyttä Tilaa uutiskirje


Viralliset mitatut lukemat polttoaineen kulutukselle ja CO2-päästöille julkaistaan lähempänä lanseerausta. Ilmoitettu WLTP-mittaustavan mukainen polttoaineen/energiankulutus määritellään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EU) 2017/1151 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä.

Ford of Europe raportoi myynnit 20 perinteisellä markkinallaan: Alankomaat, Belgia, Britannia, Espanja, Irlanti, Italia, Itävalta, Kreikka, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska, Tsekki ja Unkari.

Älä aja, jos ajon aikana esiintyy häiriötekijöitä. Käytä aina ääniohjattuja toimintoja, kun se on mahdollista; älä käytä mobiililaitteita ilman handsfree-toimintoa ajaessasi. Jotkin ominaisuudet voivat lukittua vaihteen ollessa valittuna. Kaikki ominaisuudet eivät ole yhteensopivia kaikkien puhelinten kanssa.

FordPass Connect (valinnaisvaruste tietyissä malleissa), Ford Pass -sovellusa ja maksuton liitettävyyspalvelu vaaditaan etätoimintoihin (lisätietoa FordPass -ehdoissa). Liitettävyyspalvelu ja toiminnot tarvitsevat toimivan nettiyhteyden. Kehittyvä teknologiat/matkapuhelinverkot/ajoneuvon ominaisuudet voivat rajoittaa toimintoja ja estää yhteysominaisuuksien toiminnan. Liitettävyyspalveluihin ei kuulu Wi-Fi hotspot.

Tiettyihin älypuhelimiin sopiva FordPass-sovellus on ladattavissa sovelluskaupoista. Käyttö saattaa aiheuttaa viesti- ja datamaksuja

Alueilla, joissa toiminto on laillinen.

Kuljettajaa avustavat ominaisuudet helpottavat ajamista, mutta ei korvaa turvallista ajamista. Kuljettajalla on aina vastuu havainnoinnista, arvioinnista ja ajoneuvon hallinnasta. Yksityiskohdat ja rajoitukset on selitetty omistajan käsikirjassa.

Saatavilla oleva Qi langaton lataus ei välttämättä toimi kaikissa älypuhelimissa.

Kuorma ja kuormauskapasiteetti on rajoitettu painon ja painonjakauman mukaan.


Uutiset

Tarjoukset

Katso kaikki viimeisimmät tarjoukset FordStore Levoranta

Uutiset

Katso kaikki viimeisimmät uutiset FordStore Levoranta



Arviot